Zen i prostor Intervju sa Yuichi Kodai, arhitektom
Juiči Kodai, arhitekta rođen u Kjotu, sa sedištem u Švajcarskoj, projektuje prostore koji oslikavaju suštinu zen filozofije. U ovom intervjuu govori o važnosti teksture, toaletu kao mestu za povlačenje – i kako čistoća igra centralnu ulogu u svakodnevnom japanskom životu.

Zen arhitektura, zen dizajn – zen je u modi. Ali šta je to zapravo?
Iz moje perspektive, taj termin se donekle preterano koristi. Ne radi se o beloj ili minimalističkim materijalima. Zen se odnosi na odraz našeg unutrašnjeg ja i načina na koji se angažujemo sa prostorom.
Šta to znači?
Kada dodirnete površinu, ne osećate samo teksturu, već postajete svesni svog prisustva u tom trenutku. Na primer, u mom projektu renoviranja kuće u Štefi, u Švajcarskoj, koristio sam spaljeno drvo za ogradu stepenica pored glinenih zidova kako bih stvorio izraženije taktilno iskustvo. Prevlačenje ruke duž ograde dok se krećete kroz prostor postaje više od pukog praktičnog pokreta – to je trenutak povezivanja tela i prostora. Trudim se da stvorim prostore gde se ovi trenuci dešavaju prirodno.
Kako se to uklapa u naše vreme?
Doba interneta je promenilo način na koji doživljavamo svet. Na neki način, učinilo je naše interakcije neposrednijim, ali i distanciranijim. Trudim se da u svoj dizajn uključim i mentalne i fizičke aspekte. Šta osećam? Kako se nešto oseća na mojoj koži? Ne znam kako će se veštačka inteligencija razvijati, ali ona ne može da prenese direktna senzorna iskustva.

Tekstura za više svesti?
Haptika je neophodna, a to se odnosi i na podove. Radim sa tradicionalnom japanskom tehnikom Naguri: strukture se ručno urezuju u drvenu površinu. Divan osećaj pod nogama. Ili kupatilo u Štefi: potpuno sam prekrio toalet glinom, stvarajući okruženje nalik pećini. Teksturirani glineni zidovi transformišu sobu u veoma lično utočište – oslobođeno od nepotrebnih vizuelnih stimulusa. U Japanu često govorimo o „Ma“.
Šta znači „Ma“?
„Ma“ je suštinski element u načinu na koji dizajniramo prostor. On predstavlja odnos između prostora i vremena. Svaki funkcionalni element se posmatra slično gestovima u japanskoj ceremoniji čaja: pokreti, materijali i tačke kontakta su namerno komponovani. Konkretno, to znači da skrivene instalacije, pažljivo odabrani materijali i način na koji telo interaguje sa prostorom doprinose osećaju smirenosti i poboljšavaju prostorno iskustvo.


Dakle, namerno ste sakrili tehnologiju toaleta iza zida?
Sa stanovišta dizajna, Geberit sistemi kao što je Duofix omogućavaju prostornu jasnoću. Tehničke komponente ostaju nevidljive i ne prekidaju prostor.
To je pitanje časti za tebe kao Japanca da instaliraš tuš toalete...
...koji je, što je zanimljivo, izmišljen u Švajcarskoj! Imao sam svoj prvi toalet sa tušem sa šest godina. Svi su ga imali, bio je kao Nintendo.
Zašto su tuš toaleti standardni u Japanu, a još uvek nisu u Evropi?
Čistoća nije samo navika u Japanu; to je fundamentalni deo naše kulture. Prva lekcija koju naučite u školi je kako da očistite učionicu. U tome ima nečeg zenskog. Kada metete pod ujutru ili na kraju dana, sama ta radnja oblikuje vaš način razmišljanja. Svesno čišćenje ne samo da čisti prostoriju, već i um.
O arhitekti
Juiči Kodai, japanski arhitekta, živi i radi u Cirihu (Švajcarska). On je suosnivač kompanije Kodai and Associates GmbH. Njegov rad spaja japansku estetiku sa švajcarskom preciznošću, fokusirajući se na arhitekturu, dizajn bašta i enterijer. „Odrastao sam u Kjotu, okružen baštama, čajdžinicama, hramovima i svetilištima. Mnoge moderne zgrade iz 1970-ih, 80-ih i 90-ih na neki način referenciraju na ovo, i to me je oblikovalo.“ |
---|
Podaci
Geberit know-how
Geberit proizvodi korišćeni u projektu
- AquaClean Mera tuš WC
- Tipka Sigma70, nerđajući čelik brušen
- Instalacioni sistem Geberit Duofix